Overgang til børnehave og skole

Overgang fra vuggestue til børnehave

Når vuggestuebørnene nærmer sig tre år, skal de begynde i børnehave.

I perioden op til børnehavestart vænner vores store vuggestuebørn sig til at besøge børnehaven. Vi tager nemlig hver torsdag på faste ture til Børnehaven på Degnemose Allé. Her har de største vuggestuebørn mulighed for at lære huset bedre at kende, at lege med de yngste børn fra børnehaven, at møde de voksne, som skal tage imod dem, når de selv starter - og i det hele taget at snuse til, hvordan man gør, når man går i børnehave.

Vi lægger vægt på, at det er en vigtig begivenhed i barnets liv, når det skifter fra vuggestue til børnehave. Hvert barn får sit helt eget velkomstbrev, når de skal begynde i børnehaven. I det står der fx: "Nu er det ved at være tid til, at du skal starte i børnehave, hvor du skal gå på Uglestuen..." og så fortæller vi, hvilken dag barnet skal starte og hvilke andre børn, der går på stuen, som barnet allerede kender. Samtidig får også forældrene et brev med de praktiske oplysninger, som er gode at have. Vi anbefaler, at I som forældre er med den første dag i børnehave og er opmærksomme på, at jeres barn kan have behov for lidt kortere dage i starten.

Overgang fra børnehave til skole

Vi arbejder aldersopdelt to gange om ugen. Så tirsdag og onsdag samles de børn, der er skolebørn på vej, i en gruppe. Her arbejder vi med skoleparathed i en meget bred forstand. Vi læser historier, laver opgaver, øver os i at holde frikvarter og komme ind igen! Det vigtigste er, at børnene prøver at være en del af et socialt fællesskab, hvor de sammen øver sig i at lytte og tage imod fælles besked, i at prøve at løse udfordringer selv eller bede en voksen om hjælp, når det er nødvendigt.

Når vi i foråret skal tage afsked med de kommende skolebørn, gør vi det med maner med fælles morgenmad for forældre og fest om aftenen kun for børnene. Her kommer de i flot festtøj, vi spiser pizza, børnene får et diplom, og en farvel-mappe, hvor vi har samlet alle de månedstegninger, de har tegnet i løbet af deres børnehavetid. Denne aften er en helt særlig fest, som alle børn glæder sig til og taler om, længe inden det bliver deres tur til at starte i skole.

Vi har et tæt samarbejde med Brønshøj Skole, hvor de fleste af vores børn starter, men har også udveksling med Bellahøj Skole om en god overgang fra børnehave til skole. Vi afholder forældresamtaler i efteråret for de børn, der skal starte i skole om foråret, hvor vi gør 5-års-status. Her taler vi om barnets trivsel, sproglige udvikling mv. og hvis der er behov, laver vi en handleplan for at sikre en god skolestart.