Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagen i børnehaven

I børnehaven giver vi børnefællesskabet masser af plads. Vi arbejder på at skabe rummelige fællesskaber, hvor alle børn kan deltage. Vi skaber rum for at børnene kan udvikle deres indbyrdes relationer og vi understøtter deres legeudvikling.

Hver dag i børnehaven

Vi åbner klokken 7 og samles på én stue. Her er der også mulighed for at spise morgenmad. Vi spiser frokost klokken 11 og vi spiser eftermiddagsmad omkring klokken 14. Børnehaven lukker klokken 17, undtagen fredag hvor vi lukker 16.30. 

Ugens dage

Forskellige ugedage byder på forskellige aktiviteter. Mandage er typisk nogle lidt stille dage, hvor børnene lige skal lande ovenpå weekenden. Tirsdag og onsdag er vi sammen opdelt efter alder. Det giver os mulighed for at fokusere på de forskellige behov, forskellige årgange har. I Lillegruppen arbejder vi fx med, hvordan vi leger sammen og på hvad det vil sige at gå i børnehave. I Mellemgruppen er fokus rettet mod udeliv og på at tage på skønne ture. I Storegruppen skal børnene begynde i skole om ikke så længe, så det fylder selvfølgelig en del. Vi arbejder med skoleparathed i en bred forstand: Hvordan er man sammen, hvad vil det sige at være i et socialt fællesskab, hvordan løser man ting, tager imod en fælles besked osv. Torsdage har vi altid besøg af de store børn fra vuggestuen. Dem samler vi ofte på legepladsen sammen med de yngste børnehavebørn. Fredag er dagen med plads til spontanitet eller til bare at geare ned inden weekenden. 

Fokusområder

Vi er meget opmærksomme på, hvor vigtigt leg er for barnets sproglige udvikling: Leg og sprog hænger sammen. Det betyder, at vi også arbejder bevidst med at understøtte børnenes leg med hinanden, der hvor der er behov. Det kan fx være ved at hjælpe børn ind i legen ved at lære dem "sociale sætninger" som "Må jeg lege med?" eller "Hvad leger vi?". Og når vi leger, kan vi hjælpe ved at italesætte de initiativer, børnene tager i legen: "Hov, nu giver han dig isen!". Det hjælper barnet med at lære legens dynamik. 

Bevægelse fylder også meget i hverdagen, hvor vi fx benytter nogle af de skønne muligheder, vores nærområder byder på i fx Degnemosen, Louisehullet og naturlegepladsen ved Rødkilde Skole, eller når vi leger mere voksenstyrede lege som fx "Kaptajnen kommer": En imitationsleg, hvor kaptajnen (den voksne) giver kommandoer til sine sømænd (børnene) om alt, hvad der kan ske ombord på et skib: "Hejs sejlene", alle tager fat og hejser sejl. "Der kommer måger", alle spejder efter mågerne. "Mågerne klatter", alle må ihærdigt børste mågeklatter af skuldre og hoved.
Sådanne lege giver børnene mulighed for at lege inden for faste rammer og regler; det er sjovt, trygt og udviklende - samtidig med at de får brugt kroppen.